ABC UŻYTKOWNIKA OPON

Co to jest zbieżność?
Zbieżność kół w pojazdach drogowych oznacza, że wszystkie elementy zawieszenia i sterowania działają poprawnie, a koła toczą się idealnie równo. Ustawienie zbieżności jest bardzo ważne z punktu widzenia zużycia bieżnika i precyzyjnego kierowania. Nierówne zużycie przednich lub tylnych opon, bądź zmiany w zachowaniu pojazdu (np. ściąganie na jedną stronę) mogą być objawami źle ustawionej zbieżności. Dziś wiele samochodów jest wyposażonych w tylne zawieszenie pozwalające na poprawę zbieżności. Twój samochód może również wymagać ustawienia zbieżności osi przedniej lub wszystkich kół, w zależności od symptomów. Średni koszt ustawienia zbieżności może wielokrotnie zwrócić się w przebiegu opon, wydajności i komforcie.
Dlaczego moje opony powinny być wyważone?
Dobrze wyważone opony poprawiają komfort jazdy i mają dłuższą żywotność. Źle wyważone opony wywołują wibracje, które są bardzo męczące dla kierowcy, szybciej się zużywają i niepotrzebnie obciążają zawieszenie. Opony winno się wyważać po pierwszym założeniu na felgę lub po naprawie, oraz jak tylko pojawią się wibracje. Wibracje mogą również pochodzić od źle ustawionej zbieżności lub problemów mechanicznych. Wielu autoryzowanych sprzedawców opon oferuje fachową diagnozę i serwis.

Jakie znaczenie ma ciśnienie powietrza w oponach?
Nośność opony i dopuszczalna prędkość obowiązują tylko w przypadku napompowania opon na zimno do nominalnego ciśnienia, istotne jest zatem przestrzeganie zaleceń producenta opon dotyczących ciśnienia powietrza w oponie, a ciśnienie powinno być dostosowane do rzeczywistego obciążenia pojazdu. Zbyt wysokie lub zbyt niskie ciśnienie powietrza w oponie powoduje nieregularne zużycie bieżnika, prowadzi również do przedwczesnego ich zużycia. Ciśnienie powietrza w oponie podczas eksploatacji pojazdu powinno być sprawdzane na zimno regularnie co dwa tygodnie – szczególnie przed dłuższymi podróżami.

Czy powinienem rotować opony?
Regularna i poprawna rotacja wszystkich opon zapewnia ich jednolite zużycie. Wszystkie opony sezonowe powinny być zamieniane według wzorca „zmodyfikowanego X”: opony przenoszone na oś napędową zamienia się naprzeciwlegle; opony przenoszone na oś swobodną pozostają po tej samej stronie pojazdu. Taka metoda przyczynia się do bardziej jednolitego zużycia całego zestawu. Jeżeli masz samochód z napędem na cztery koła, to powinieneś zamieniać opony według prostego wzorca X – wszystkie opony naprzeciwlegle. Zalecamy rotację opon co najmniej raz na 10 000km. Samochody z napędem na cztery koła powinny mieć rotowane opony nawet co 6 000km. W podręczniku użytkownika sprawdź zalecenia producenta samochodu odnośnie tej praktyki. Jeżeli nie ma żadnych zaleceń, to rotacja powinna następować co 10 000 do 12 000km. Pierwsza rotacja jest bardzo ważna; sprawdź przy tym, czy ciśnienie w oponach jest zgodne ze wskazówkami producenta. Nierówne zużycie opon może być również powodowane złym ustawieniem kół lub problemami mechanicznymi. Wielu autoryzowanych sprzedawców opon oferuje fachową diagnozę i serwis.

Temperatura a wymiana opon
Wymiany opon na zimowe należy dokonać w odpowiednim czasie. Najlepszym wskaźnikiem jest temperatura otoczenia. Kiedy zaczyna spadać do +7ºC znak, że czas na wymiane letniego ogumienia na zimowe (+10ºC w przypadku letnich opon typu „high performance”). Warto zaznaczyć, że zmiana opon letnich na zimowe jest szczególnie ważna, gdy samochód jest wyposażony w opony letnie typu „high performance” (wysokich osiągów); są to opony o wysokich indeksach prędkości H=210 km/h i wyższych, np. DĘBICA Furio. Opony letnie skonstruowane do eksploatacji przy bardzo wysokich prędkościach wymagają sztywniejszych mieszanek gumowych, których właściwości ulegają pogorszeniu już poniżej temperatury 10ºC. Guma, z której są zbudowane opony „high performance”, zaczyna wtedy twardnieć i przypomina w zachowaniu plastyk, co może sprzyjać wpadaniu w poślizgi. W Polsce większość kierowców używa opon o niższych indeksach prędkości – do 190 km/h. Pogorszenie właściwości mieszanek gumowych, z których składają się takie opony, zachodzi przy temperaturze 7ºC.

Czy mój styl jazdy może wpłynąć na żywotność moich opon?
Oczywiście, że tak. Oto kilka praktycznych porad przedłużających trwałość opon:

Za szybko. Przy dużych prędkościach opony bardzo się rozgrzewają. Wysokie temperatury zwiększają stopień zużycia opon i zmniejszają ich trwałość,
Unikaj szybkich zakrętów, szybkiego ruszania i nagłego hamowania. Nie jedź po krawędzi jezdni lub krawężnika, po wybojach i innych przeszkodach.
Czy wymieniane opony muszą mieć taki sam rozmiar jak poprzednie?
Nigdy nie zakładaj opon mniejszych niż te, w które samochód został wyposażony w fabryce. Nowe opony winny zawsze mieć ten sam rozmiar, ewentualnie poszerzony ododatkowe opcje, zatwierdzony przez producenta samochodu lub opon.
Czy założenie opony na felgę nie jest łatwe? Nie mógłbym tego zrobić sam?
Nigdy sam nie zakładaj opon na felgę. Jest to zadanie dla osób posiadających odpowiednie doświadczenie i sprzęt. Jeśli spróbujesz zrobić to sam, nie tylko narażasz własne bezpieczeństwo; możesz również zniszczyć oponę lub jej obrzeże.

Czy mogę „mieszać” rodzaje opon w moim samochodzie?
Opony o różnych rozmiarach, konstrukcji czy stopniu zużycia mogą wpływać na przyczepność i stabilność pojazdu. Aby uzyskać najlepsze osiągi wszystkie koła powinny mieć takie same koła – chyba, że stosujesz opony specjalne (np. śnieżne). Możesz łączyć opony różnych rozmiarów lub konstrukcji – pod warunkiem, że na jednej osi znajduje się identyczna para. Nigdy nie mieszaj opon radialnych z diagonalnymi na tej samej osi. Pracownik serwisu pomoże ci rozwiązać tę kwestię.

Skąd mam wiedzieć, że potrzebuję nowych opon?
Wiele opon posiada wytłoczony wskaźnik zużycia bieżnika. Gdy opona zużyje się do takiego stopnia, że na całej szerokości bieżnika widać lity pas gumy, oznacza to konieczność wymiany opon. Jeszcze inny, prostszy test, wymaga jedynie monety dwugroszowej. Jeśli cała korona orła jest widoczna, oznacza to, że trzeba odwiedzić warsztat z oponami.

Co mam zrobić z oponami letnimi? Nie mam gdzie ich trzymać.
A diler lub punkt serwisowy? Wielu dilerów i serwisów oponiarskich proponuje przechowywanie opon w sezonie letnim i zimowym.

Czy naprawianie przebitej opony jest bezpieczne?
Jeśli z opony ujdzie całe lub większość powietrza, oponę taką należy zdjąć z obręczy i poddać szczegółowej kontroli. Kontrola pozwoli stwierdzić, czy opona jest uszkodzona. Opony, które przejechały nawet krótki odcinek bez powietrza, często ulegają nieodwracalnemu zniszczeniu. Większość przebić i przecięć do długości 6 mm ograniczających się do bieżnika – można z powodzeniem naprawić. Naprawę należy powierzyć wykwalifikowanym pracownikom, którzy dokonają jej zgodnie z praktyką. Nie wolno naprawiać opon, w których rozerwania bieżnika są większe niż 6 mm, ani żadnych opon z jakimikolwiek uszkodzeniami ścianek bocznych. Nie wolno również naprawiać opon, w których bieżnik zużył się do głębokości mniejszej niż 1,6 mm.